Hopp til innhold
VIS logo Logo for VIS
Visinnovasjon.no > Aktuelt > TicketCo – på vei mot internasjonal suksess
Alumnimedlem i VIS

TicketCo – på vei mot internasjonal suksess

I løpet av få år har TicketCo tatt en internasjonal posisjon som billettleverandør. Eventyret startet hos VIS.
11.10.2018

Ambisjonen var å lage et system som gjorde det enklere og billigere for arrangører å håndtere billettsalg på egenhånd.

– Da vi startet var målet å gjøre livet enklere for organisatorer – derfor visjonen «Events Made Easy». Målet fra dag én var å gå internasjonalt, forteller Carl-Erik Michalsen Moberg som stiftet selskapet sammen med Kåre Bottolfsen og Hogne Sandanger i 2012.

Året før flyttet günderne  inn VIS Nyskapingsparken. De ønsket hjelp til å videreutvikle ideen og forretningsmodellen. Gjennom tett samarbeid med våre forretningsutviklere utformet gründerne selskapets strategi. VIS bisto med å finne investorer og rekruttere ansatte og styremedlemmer.  Gjennom VIS nettverk ble de introdusert til festivalarrangører og andre kunder slik at de fikk testet konseptet.

 – VIS har betydd enormt mye for TicketCo. Da vi flyttet inn her begynte eventyret. Tilgang på mentorer, nettverket rundt, arrangementene, positiviteten til Hilde Indresøvde, energien med andre gründere, og fokuset på felles vinning, sier Michalsen Moberg.

Fra lille Bergen til gigantbyen London

Gründer Michalsen Moberg har nå bosatt seg i London, hvor han jobber mot å nå TicketCo sitt store mål; å bli den nye globale standardløsningen for håndtering av betaling i arrangementsindustrien. I Storbritannia har TicketCo skrevet kontrakt med underholdningskonseptet Junkyard Golf Club som har opplevd at billettsalget har økt med hele 46 prosent.  TicketCo har flere norske toppfotballklubber på kundelisten. I England ble lille Woking FC deres første fotballkunde, men det er all grunn til å tro at flere klubber vil ta i bruk løsningen i tiden fremover.

Vi ser hele tiden etter nye markeder. Polen er et land vi ønsker å gå inn i og vi har derfor knyttet oss til en stor polsk fotballklubb, forteller Kåre Bottolfsen.

 TicketCo er på mange felt en bjellesau for oppstartsmiljøet i Bergensregionen. Deres arbeid blir lagt merke til og har gitt seg utslag i at selskapet har vunnet flere høythengende innovasjonspriser. Blant annet ble de kåret til Årets Entreprenør under European Business Award 2016. 

 I desember 2017 ble selskapet priset til 90,8 millioner kroner – en verdiøkning på hele 70 prosent siden april 2017.


    ekspander_ikon_20x20_svartekspander_ikon_20x20ekspander_ikon_hvitfb_28x28footer_vislogo_167x85footer_vislogo_smallhopptil-pilinsta_28x28kollapse_ikon_hvitkvitpil_ikon_19x13linkedin_28x28logo_toppmeny_vis_logo_59x50nfr_merke_250x103nonameny_kvitpil_ikonraudpil_ikon_19x13search_iconsiva-partner_hoover_291x48siva-partner_liggende_291x48svart_dropdown_ikonsvartpil_ikonsvartpil_ned_ikontwitter_28x28