En systemplattform for fremtidens utdanning
Hvordan skape en høyere utdanning som henger sammen og holder høy kvalitet tvers gjennom? Cognosic er verktøyet som lar fagfolk, ledere og studenter samarbeide på tvers av nivåer, institusjoner og systemer. Utviklet av dem som kjenner sektoren fra innsiden.
Tenk deg at du begynner på en bachelorgrad. Du har et fag første semester og skal bygge videre på det to semestre senere. Men foreleseren som møter deg da, har kanskje aldri snakket med den du hadde først. Kanskje vet han ikke engang hva du lærte i starten. Konteksten er borte og helheten glipper. Kvaliteten i utdanningen, den det snakkes så mye om, blir fragmentert. Denne typen utfordringer ble startskuddet for gründerselskapet Cognosic.
Et felles prosjekt for utdanning
Historien startet for over ti år siden, midt i strategiarbeidet på Universitetet i Bergen (UiB): Utdanning måtte bli et fellesprosjekt. Et rom for samarbeid, utvikling og kvalitet på tvers av fag, mennesker og roller. Gjennom arbeidet med Senter for fremragende utdanning (SFU), som formelt ble opprettet i 2020, vokste behovet for å gjøre noe mer enn å utvikle undervisningsopplegg. Et av spørsmålene som ble stilt var: Hvordan vet vi at vi faktisk løfter kvaliteten og hvordan samarbeider vi, når ulike aktører har helt ulike perspektiver og prioriteringer?
– Svaret ble å utvikle et verktøy som kunne samle kompleksiteten og gjøre den synlig for alle, og dermed gjøre samarbeid mulig. Et økosystem, rett og slett. Der det ikke handler om å styre ovenfra, men om å forstå hva som faktisk skjer fra individnivå til institusjonsnivå, sier gründer og forsker i Cognosic, Bjarte Hannisdal.
– VIS tok kontakt
Cognosic er ikke et typisk edtech-selskap. Det er ikke en løsning som ble skapt i et møterom langt fra universitetene. Det ble skapt fra innsiden, der man så behovene krystallklart, fordi gründerne selv hadde vært igjennom løpene og senere hatt det som arbeidsplass. At teamet bak Cognosic kjenner universitetssektoren fra flere vinkler preger både løsningen og tilnærmingen. Bjarte Hannisdal, førsteamanuensis ved GEO-UiB og utdanningsleder i iEarth, har ledet en av kjerneområdene i SFU og har i flere år jobbet systematisk med å forstå og løfte kvalitet i høyere utdanning. Kristian Agasøster Haaga, CTO og medgründer, har en PhD og postdoktor fra GEO-UiB, og har også erfaring fra teknologistartups og IT-konsultasjon. Sammen med Dario Blumenschein, PhD-stipendiat ved UiB og aktiv i forskningsgruppen for læring og undervisning (TeLEd), har de utforsket hvordan teknologi kan bidra med et helt nytt syn på utdanning.
– I fjor kom Ulrik Granheim inn som CEO og medgründer. Med bakgrunn som gründer og daglig leder i teknologiselskapet Quala, og erfaring med både innholdsforvaltning og produktutvikling i etablerte og nye næringer, ble han en brobygger mellom akademia og kommersialisering, sier Hannisdal.
Flere av gründerne har altså bakgrunn fra geovitenskap ved UiB, og har kjent systemene på kroppen i mange år.
– Kristian og Dario delte kontor den gangen. Kristian var doktorgradsstudenten min. Da jeg beveget meg over i utdanning, rekrutterte jeg Dario, denne gangen med en PhD i utdanningsforskning, forteller Hannisdal.
Sammen begynte de å eksperimentere med databaser, nettverkstrukturer og visualisering. Målet var ikke bare teknologi, men å finne en måte å speile hvordan kunnskap flyter, utvikles og samarbeides om i akademia. Men det var da VIS tok kontakt og prosjektet fikk forskningsmidler, at prosjektet virkelig fikk fart. Og i mars i år ble Cognosic etablert som selskap.
– Det ville vært synd å gi dette til noen andre. Vi forstår problemet i dybden, fordi vi har stått i det selv, sier Granheim.
f.v; Kristian Agasøster Haaga, Dario Blumenschein, Bjarte Hannisdal og Ulrik Granheim utgjør kjerneteamet i Cognosic.
– I teorien kunne de samarbeidet direkte i vår løsning
Det er ikke én type bruker Cognosic retter seg mot og det er en del av poenget. Plattformen er bygget for å romme hele bredden av aktører som er med og former kvalitet i utdanning: undervisere, fagmiljøer, ledere, studenter og administrasjon.
– Det er et gap mellom de som lager styringssystemene og de som skal gjøre jobben på bakken. Kvalitetskravene kommer gjerne ovenfra, men det er nede hos studentene og fagfolkene kvalitet faktisk skjer, understreker Blumenschein.
Plattformen gjør det mulig å zoome inn og ut fra individnivå til hele institusjoner. Den samler eksisterende data, alt fra Excel-filer og Canvas-oppsett til Miro-tavler og Teams-kommunikasjon, og gjør det tilgjengelig og synlig i én og samme løsning. Det gjør at samarbeid, som før var stykkvis og delt, kan skje i sanntid og på tvers.
– I teorien kunne Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen samarbeidet direkte i samme verktøy med løsningen vår, noe de vanligvis ikke pleier, opplyser Granheim.
En forskningsbasert innovasjon
Det handler ikke bare om administrativ styring. Cognosic legger også til rette for forskningsbasert undervisning og bedre læringsmiljøer. Ved å analysere hva som faktisk fungerer, og gjøre dataene tilgjengelig for dem som underviser, åpner plattformen for kontinuerlig utvikling. Og kanskje viktigst: Det kommer fra dem som har sittet tettest på problemet. Fra fagfolk som vet hvor skoen trykker, og som vet at for å forbedre kvaliteten, må du også forstå konteksten og rammene som er gitt.
– Første steg blir å teste løsningen sammen med pilotkunder og så langt har UiB gitt støtteerklæring for arbeidet videre mot pilotprosjekt. Norges Handelshøyskole (NHH), har allerede blitt en pilotkunde. Parallelt har løsningen blitt presentert for Universitetet i Edinburgh og Aarhus, som begge viser interesse for å teste i pilotprosjekt, forteller Granheim.
– Med EU som pusher for økt samarbeid mellom universiteter, og en sektor som i stadig større grad trenger felles forståelse, kan Cognosic bli et nøkkelverktøy for å navigere i kompleksiteten, avslutter Agasøster.