Økosystemet samarbeider - også om kommunikasjon
Merete Mikkelsen og Fredrik Hannestad fra APRIIL PR.
Økosystemet for innovasjon liker å samarbeide der vi kan. Også når det kommer til kommunikasjon. De kommunikasjonsansvarlige i VIS, Connect Vest, GCE Ocean Technology, GC Rieber AS, Invest in Vestland m.fl møtes jevnlig for å sparre og utforske nye muligheter og synergier.
💡 Denne uken inviterte vi med oss Fredrik Hannestad og Merete Mikkelsen fra Apriils PR-avdeling for faglig påfyll og inspirasjon rundt strategisk og politisk kommunikasjon, mediehåndtering og relasjonsbygging.
Fredrik Hannestad er kommunikasjonsrådgiver og partner i Apriil PR. Han arbeider spesielt med kommunikasjonsstrategier, rådgivning, undersøkelser, krisekommunikasjon og mediekontakt. Han har 28 års erfaring som kommunikasjonsrådgiver, med de fleste årene i rollen som daglig leder, både i Geelmuyden Kiese Bergen og i Apriil PR.
Merete Mikkelsen har med seg 25 år med internasjonal erfaring og kommunikasjon, og kom nylig fra stillingen som direktør ved Vest-Norges Brusselkontor, før hun i august inntok rollen som rådgiver på Apriil-kontoret på Damsgård.
For hvordan fungerer egentlig regionalt interessearbeid i Brussel? Merete ga gode eksempler på hvordan man kan få gjennomslag for norske interesser i EU, og hvilke strategier som gjelder når man ønsker å oppnå kontakt med representanter i Europaparlamentet.
Vi fikk stilt mange spørsmål og tar med oss ny inspirasjon og entusiasme for kommunikasjonsarbeidet + noen konkrete råd:
🔹 Politikere er mer åpne for innspill i visse perioder av året, det er viktig å vite når
🔶 LinkedIn er en sterk kanal, og man bør ikke være redd for å ta direkte kontakt med både politikere og ministre her. De er mer tilgjengelig her inne enn man kanskje tror
🔷 Bruk tid på å definere tidslinjer og kjernebudskap
🔶 Lange taggelister kan svekke et budskap på LinkedIn.
Ved å legge taggene i bildet bevares fokuset på innholdet.
🔷 Medieovervåkning kan være lurt, og bør favne bredt. Søk bør inkludere både selskapsnavn, ledelse og de temaene som er viktige for organisasjonen.
Tusen takk for besøket!