PopOPP: Gigaløft for Bergens studentmiljø
Den ferske festivalsjefen Karen Rødland Thowsen sammen med festivalsjefen for Innovasjonsuken OPP.
Hvordan skaper man et felles rom for kreativitet og entreprenørskap blant unge i Bergen? Samler de unge, engasjerte talentene for å dele sine frustrasjoner og gjøre ideene om til mulighet for byens nykommer.
Foto: Oskar Nygård Havre.
Innovasjonsuken OPP satser nå enda sterkere på studententreprenørskap. I fjor introduserte den etablerte innovasjonsfestivalen for aller første gang en egen festival for studenter. I år tas det et steg videre – større, modigere, kulere – og gir den et navn: PopOPP. Målet er å bli en møteplass for ung skaperkraft i Bergen. Festivalen skal samle alle universitetene og utdanningsmiljøene til et felles arrangement den 19. september, med blant annet konserter, foodtrucks og workshops. Men mest av alt skal det være et sted for å snakke om utfordringene det innebærer å være ung, skapende og ambisiøs, men på samme tid litt rådvill i systemet.
Møteplass for ung skaperkraft
På det kreative samlingsstedet ÖY tok PopOPP-prosjektet sine første steg i helt nye retninger denne uken. Med kunstnere, designere, keramikere, journalister og gründere samlet for workshop ble det stilt store spørsmål og konkretisert ideer som skal sørge for at konseptet treffer vestlandsstudentene.
– Jeg lever et kreativt liv og skulle ønske kreativitet var mer integrert i skolesystemet, sa Nicolay Øberg fra 10/10 tekstilbedrift under åpningsworkshopen.
Sammen diskuterte deltakerne alt fra skatteutfordringer og manglende veiledning i søknadsskriving, til behovet for trygghet i oppstartsårene.
– Det var en veldig bra workshop, folk har turt å snakke åpent om utfordringene sine. Og ideer har blitt konkretisert, sa Gabriel Munoz, én av flere unge gründere som tok del i samtalene.
På workshopen deltok blant annet kunstnere, designere, keramikere, journalister og gründere.
En festivalsjef med sterk student- og kulturprofil
I front for PopOPP står Karen Rødland Thowsen som har bakgrunn fra både teater og journalistikk. Hun er ikke et nytt ansikt for Innovasjonsuken OPP; i fjor stod hun selv på scenen under studentfestivalen og snakket om hvordan studenter kan bygge relevant CV.
– Jeg møtte Karen på en nettverksarena i fjor, og utfordret henne til å stå på scenen for å engasjere studentene til hvordan de kan koble seg mot næringslivet. Karen har en unik evne til å engasjere og er en dyktig kunnskapsformidler. Det blir fantastisk å teame opp med henne for å skape tidenes innovasjonsfestival. Hun representerer akkurat det PopOPP handler om, sier Christina Sundli-Härdig, festivalsjef for Innovasjonsuken OPP.
Til daglig jobber Karen i rekrutteringsselskapet Matae, som spesialiserer seg på styre- og lederutvelgelser. Denne sommeren bytter hun også skrivebord med journalistpult, når hun trer inn i redaksjonen til Bergens Tidende som sommervikar.
– Jeg stod på scenen under studentfestivalen i fjor, og i år er jeg så heldig at jeg får være med å bygge noe enda større. Idémyldringen på ÖY viste hvor mye kraft og kreativitet som finnes blant unge i Bergen. De som deltok var modige, ærlige og inspirerende – akkurat den typen mennesker PopOPP er laget for. PopOPP skal være et sted hvor det er lov å være både ambisiøs og forvirret, kreativ og kritisk. Et sted hvor unge skapere i Bergen kan finne hverandre, få verktøyene de trenger og kjenne at de hører til. Jeg er utrolig takknemlig for å få jobbe med så flinke og engasjerte folk, både i festivalteamet og i miljøet rundt. Og ikke minst betyr det mye å få samarbeide med Christina, hun en utrolig kul kvinne som jeg virkelig ser opp til. Nå gleder jeg meg bare til å være med å få det hele til å ta form i september.
Gjennom studier i medier og kommunikasjon ved UiB og teaterutdanning fra Westerdals har Karen utviklet en unik evne til å formidle historier – enten det skjer på scenen, på trykk eller mellom mennesker. Hun har i tillegg vært aktiv i en rekke studentorganisasjoner og har god innsikt i både utfordringene og mulighetene som preger studentmiljøet i Bergen..
– Karen var et naturlig valg for oss, hun kjenner studentmiljøene godt og vet hva som treffer. I tillegg har hun bred erfaring og er en glimrende formidler og dyktig markedsfører, sier kommunikasjonsansvarlig i VIS, Susann Hellesnes.
Jobber tett med Innovasjonsuken OPP
De to festivalsjefene skal jobbe tett sammen frem mot september for å gjøre Innovasjonsuken OPP og PopOPP til en inspirerende arena og et trekkplaster og møtested for unge i bergensområdet.
PopOPP springer ut fra en erkjennelse av at det kan være krevende å være ung gründer, kunstner eller selvstendig næringsdrivende i dagens samfunn. Og enda vanskeligere er det når støtteapparatet er fragmentert og informasjonen ikke alltid like lett tilgjengelig. Festivalen ønsker å tilby mer enn inspirasjon, den skal gi verktøy, nettverk og en følelse av tilhørighet. I tett samarbeid med byens akademiske miljøer, bygges det nå et program som dekker både det kreative, det kommersielle og det kulturelle. Et sted der idéer kan bli til handling og hvor unge stemmer får plass.
– Med Karen på laget er jeg sikker på at vi får en festival som både fenger, inspirerer og gir studentene en mulighet til å møtes på tvers av utdanningsintuisjoner. Vi gleder oss til festivalstemning og fulle hus på Marineholmen i september, sier Hilde Indresøvde, nestleder i VIS.
Karen Rødland Thowsen og Ingebright Røyrane skriver ned de gode ideene fra workshop.
Gjengen som deltok:
Christina Sundli-Härdig, gründer ihärdig & festivalsjef Innovasjonsuken OPP
Karen, Matae & innovasjonssjef PopOPP
Susann Hellesnes, VIS & Drømmefanger Podcast
William (ÖY / Opplett)
Ingebrigt (Rommet)
Isak Teigland (Rommet)
Gabriel Nystad (10/10)
Nikolay Oberg (NOE og 10/10)
Mika (Det går bra)
Line (Det går bra)
Irgens Honning
Liam Østvik (halvøyen, ergo)
Lars Svensgård (halvøyen)
Cecilie Efford, MyHairCode & GründerCampus
Oskar Nygård Havre, fotograf, Amalie Skram videregående skole
Emilie Selle Solheim, student
Max Mauritz Vilster Melbye (Eminus, 5071-stiftelsen)
Mons Grimstad (Eminus, 5071-stiftelsen)