Innsikt fra MIT: Nå styrker vi TILT-programmene

Nylig deltok vår innovasjonsrådgiver Lars Grønnestad på samlingen ved MIT Sloan og Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship som en del av GCE Ocean sitt ScaleupNow/PreScaleUp-program. 
Målet: å lære hvordan selskaper kan vokse med disiplin, utfordre egne arbeidsmetoder og skalere med tydelige mål. 

Dette er det samme programmet Lars nå forbereder selskaper fra våre entreprenørskapsprogrammer TILT Forsker og TILT Student på å delta i til våren. 

– Never chase two rabbits at once

Programmet ved MIT går rett til kjernen av entreprenørskap med skarpt fokus, tydelige prioriteringer og et rammeverk som brukes steg for steg verden over. Universiteter, inkubatorer, akseleratorer og investormiljøer i i mer enn 100 land bruker Disciplined Entrepeneurship som sin primærmetodikk for å bygge og teste nye forretningsmodeller. 

Som GCE Ocean selv sier: «Through sharp storytelling, we see why hyperfocus matters — and why you should never, ever chase two rabbits at once.» 

Dette gjenspeiles i det 24-stegs rammeverket som MIT er kjent for. Lars kjente til det fra før, men opplevde at erfaringene hans først virkelig falt på plass nå. 

– Jeg hadde jobbet med rammeverket for ti år siden og har hatt det i bakhodet hele veien. På disse ti årene har jeg bygget meg opp masse erfaringer, som gjorde at da jeg ble reintrodusert for rammerverket igjen nå, skjønte jeg at dette er svaret på veldig mye. Man har helt andre knagger å henge ting på i dag.  

At dette virker, er godt dokumentert: 69 % av MIT-startups overlever på lang sikt, ifølge Martin Trust Center. Ikke rart vi vil lære av dem. 

– Ja, dette er et veldig godt rammeverk som kan hjelpe selskaper i alle stadier, understreker Lars. 

Han trekker særlig frem én ting: primære markedsundersøkelser bør alltid være en prioritet. 

– Alt du gjør i en oppstart bør gi deg mer og bedre informasjonsgrunnlag om hvem kundene dine er, og hvor de er. Om du for eksempel setter opp en protoype av en nettjeneste, pass på å samle data. Det nytter ikke med kun e-post og navn, du må ha mer informasjon om brukerne dine. Finn ut hvordan kundebasen har blitt utvidet. Det vil du tjene på, slår han fast. 

Utkonkurrerte Uber

Et annet høydepunkt var møtet med Nina Teng, PhD fra London Business School og foreleser ved MIT Sloan. Hun var ansatt nummer én i selskapet som utkonkurrerte Uber i Sørøst-Asia. 

– Hun beskrev hvordan de jobbet med det som nå anses som en global gigant, men som også var store på dette tidspunktet. Her tar jeg med meg lærdommen om at jeg kanskje har vært litt konservativ på hva som er mulig å få til og ikke. Her fikk jeg jo snakket med noen som har gjort det som anses som det umulige. 

 Hva var det første som slo deg da du kom inn på MIT-campus? 

– Det første som slo meg var størrelsen. Jeg gikk meg vill. Men da jeg fant frem, møtte jeg et coworking-miljø hvor forskerentreprenører og studentgründere jobbet tett sammen. Det var inspirerende og svært relevant for TILT-arbeidet vårt, sier Lars. 

På bildet: f.v. Lars Grønnestad og Bill Aulet, administrerende direktør for Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship ved MIT og forfatter av Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup.

📌 Lars deler sine key takeaways fra MIT

  • Søk på programmet - uansett fase 

  • Alltid fokuser på kunde og sluttbruker 

  • Det er ikke nødvendigvis en fordel at du gjør noe helt nytt, for da må du også endre vaner. Av og til er det greit å være en god nummer to etter vanen allerede er forandret -  da er det lettere å få folk over på plattformen eller tjenesten din. 

  • Dette rammeverket kalles for disiplinert entreprenørskap fordi det krever disiplin. Rammeverket har 24 steg og av disse er det kun de fire første som ikke fokuserer på kunden. Verdt å merke seg!

     Muliggjort av våre gode samarbeidspartnere: 

    Reisen og programmet er muliggjort av Agenda Vestlandet, stiftelsen fra Sparebanken Norge, GCE Ocean Technology, Sparebanken Norge og PwC Norway

      

Neste
Neste

Velkommen til One Ocean Week 2026