Innovasjonsuken OPP Kickoff 2025

Foto: Oskar Nygård Havre

Innovasjonsuken OPP 2025 ble sparket i gang med en energisk og inspirerende kickoff-samling i det splitter nye Vestlandshuset, som for anledningen ble omdøpt til Festlandshuset av varaordfører Stian Davies. Arrangementet samlet arrangører fra akademia, offentlig sektor, gründere, investorer og næringslivet til en formiddag fylt med faglig påfyll og feiring av regionens innovasjonskraft.

Sparebanken Norge, representert ved Agenda Vestlandet, overrakk en sjekk på én million kroner til Innovasjonsuken OPP – en betydelig høyere sum enn tidligere år og en historisk og tydelig støtteerklæring til Vestlandets største innovasjonsfestival.

Dette var nemlig den første gavesjekken fra Agenda Vestlandet, stiftelsen fra Sparebanken Norge, under sitt nye navn.

Christina Sundli-Härdig, festivalsjef for Innovasjonsuken OPP 2025, understreket festivalens rolle som en plattform for samarbeid, kunnskapsdeling og utvikling på tvers av bransjer og fagmiljøer. Hun introduserte årets tema, «Fremdrift», og la vekt på hvordan dette skal gjennomsyre hele festivalen.

Stian Davies.

Fra scenen fikk vi høre inspirerende historier fra en spennende bukett med engasjerte samarbeidspartere: 

🌏 Sandra Vespestad fra Innovasjon Norge og Nicoline Westervoll Wiederstrøm fra Bergen Næringsråd delte innsikt om hvordan lokale bedrifter kan løfte seg internasjonalt. Med stor suksess med eksportkonferansen Go Big Or Stay Home i fjor, er de nok en gang klare for å lage møteplassen for Vestlandsbedrifter som ønsker å øke sin eksportrate. På denne arenaen kan du blant annet pitche selskapet ditt for ett eller flere av Innovasjon Norges 24 Internasjonale kontorer. Ingen grunn til å bli hjemme denne dagen.

🚀 Hans Hag og Oliver Barman engasjerte med sine perspektiver på studententreprenørskap og hvordan Innovasjonsuken OPP kan bli enda mer inkluderende. Vi ble presentert for årets nye profil, et design som er en visuell feiring av kreativitet, teknologi og fremdrift. Med en dynamisk estetikk kombinerer det geometriske 3D-former med spreke farger som domineres av en mørk marineblå bakgrunn i sterk kontrast til de lyse aksentfargene. De komplekse, tredimensjonale formene gir en følelse av bevegelse og energi, som om de er i konstant utvikling. Et visuelt symbol på innovasjonens drivkraft.

Innovasjonsuken OPP i ny drakt, designet av Oscar Holcroft.

Festivalsjefen og Hilde Indresøvde.

🚀 Thea Sæle fra GründerCampus delte scenen med studentgründerne Pernille Brubakk og Stine Knutsen, som med imponerende kreativitet og mot hadde utviklet og pitchet nyskapende ideer på kun 24 timer.

🌌 Josephine Salice fysiker og vinner av Forsker Grand Prix, ga en fascinerende prat om hvordan kompleks forskning gjøres forståelig og relevant for alle. Med hennes WOW-opplevelser fra forskningsarbeidet, og hennes tanker om hvordan kunnskapsformidling blir viktig for å kunne løse fremtidens utfordringer tok hun oss med fra verdensrommet til Vestlandet. Snart tiltrer hun rollen som teknologiansvarlig på VilVite-senteret.

🔒 Henrik Glittenberg fra Barricade Systems imponerte med sin reise fra videregående til global tech-lansering, og hvordan han nå utfordrer de store aktørene i sikkerhetsbransjen.

💡 Bengt Leite fra DNB utfordret oss til å finne vår egen drivkraft og utholdenhet i gründerreisen, og delte personlige erfaringer fra han reiste Norge på langs i tre måneder med en kompis. Det var flere paralleller mellom denne reisen og gründerreisen, og for Bengt med ansvar for vekst- og gründerselskaper i DNB var det ikke overraskende at det var selve reisen og ikke endemålet i seg selv som ble høydepunktet på turen.

🌊 Benedicte Wilson fra SURFS tok oss med på en reise gjennom gründerlivets opp- og nedturer, og delte sin erfaring med hvordan man navigerer gjennom vekst. Med nyetablerte Surfs er de klare for å jobbe i skjæringspunktet marked, strategi og salg. 

🌐 Tor Ole Rognaldsen og Susanne Håvardstun avsluttet med en engasjerende diskusjon om hvordan Vestlandet kan bli en samlet vekstmotor med globalt potensial. Hva er Vestland AS sine verdiforslag og komparative fortrinn i et globalt marked? Og hvem er våre viktigste kunder? Publikum besvarte flere spørsmål som skal brukes i innsiktsarbeid til åpningsarrangementet under Innovasjonsuken OPP med tema Vestland AS.

𝗜𝗻𝗴𝗲𝗻 𝗳𝗿𝗲𝗺𝘁𝗶𝗱 𝘂𝘁𝗲𝗻 𝗳𝗿𝗲𝗺𝗱𝗿𝗶𝗳𝘁. 𝗕𝗹𝗶𝗿 𝗱𝘂 𝗺𝗲𝗱 𝗼𝘀𝘀 å 𝗳𝗼𝗿𝗺𝗲 𝗺𝗼𝗿𝗴𝗲𝗻𝗱𝗮𝗴𝗲𝗻𝘀 𝗩𝗲𝘀𝘁𝗹𝗮𝗻𝗱?

Neste
Neste

Kapitaldag med plast og komposittindustrien