Det psykologiske førstehjelpsskrinet er et selvhjelpssett som er ment å lære barn, tenåringer og foreldre grunnelementene i kognitiv terapi. Tanken er at de som bruker settet, vil bli bedre rustet til å håndtere utfordrende situasjoner og spirende psykiske problemer. Det psykologiske førstehjelpsskrinet har til hensikt å ha en forebyggende funksjon mot utviklingen av psykiske lidelser. Selvhjelpsmateriellet er et verktøy for å lære dem at vi har evnen til å påvirke hvordan vi føler ved å kontrollere hva vi tenker og hva vi gjør.
De to første prosjektene ble lansert i februar 2010 og var rettet mot barn fra 8 til 12 år og tenåringer fra 13 til 18 år. Det psykologiske førstehjelpsskrinet besto av en informasjonsbrosjyre med korte tekster, enkle øvelser og illustrasjoner og nyttige og flotte figurer som appellerer til barn og unge. Det gratis iPad-programmet Hjelpehånda er også tilgjengelig, samt flere filmer på YouTube som gir innsikt i konseptet. Alle produktene er tilgjengelige hos bokhandlere og på nettet. I 2014 ble det lansert materiell rettet mot barn mellom 4 og 7 år.
VIS bidro med forretningsutvikling, finansiering og juridisk bistand (IPR og avtaler) i prosjektet.
Om selskapet
Solfrid Raknes, klinisk psykolog med spesialisering innen kognitiv terapi, fikk ideen om å skape et konsept for å hjelpe barn og tenåringer i 2007. Hun utviklet et produkt som vil hjelpe barn og tenåringers evne til å håndtere vanskelige situasjoner, takle utfordringer og forebygge mer alvorlige psykologiske utfordringer.
Det psykologiske førstehjelpsskrinet ble implementert gjennom samarbeid med kompetente, erfarne kognitive terapeuter.
I dag har 8000 helsepersonell fått opplæring i bruk av førstehjelpsskrinet, og det har blitt oversatt og lansert i Danmark og Sverige. Verktøypakkene brukes hjemme, av helsepersonell, i terapi og ved barnevernsinstitusjoner.
Forskningsresultater
- Feasability study (N=512): 80 % of the school nurses who used PF 6 months after receiving material and short training still used it (Haugland, Mauseth & Raknes, 2013)
- Promising results from an open trial universal 5-lesson school program run by teachers (N=96) (Samnoy et al., in progress)
- Two pilots (N=11) used for modifying a brief intervention based on PF in advance of a multi-site RCT were promising
- PF som del av fleksibel, kortvarig behandling for traumatiserte unge (N=11)
- Ongoing RCT: PF som del av kortvarig mestringskurs for engstelige unge (N=400)