Etter å ha gjort utallige jobber som lydteknikere, produsenter, eventansvarlige, frivilligkordinatorer eller med andre crew hatter på, opplevde idéhaverne bak Crescat at ekstremt mye tid ble kastet bort på unødvendig dobbeltarbeid. I ukene før et arrangement opplevde de at skuldrene til arrangementsansvarlig ble høyere og høyere. Selv om selve arrangementet ble en suksess for publikum så satt man igjen over en hatpils og diskuterte hva som kunne vært gjort bedre neste gang. Neste gang. Neste gang. Neste gang… Problemet var at «neste gang» gjerne var et arrangement med helt andre samarbeidspartnere og helt nytt oppsett.
Igjen var det inn i Excel-fil nummer 100 og igjen kjente man en telefon som dirret i lomma akkurat idet cateringansvarlig forteller at de glutenfrie rundstykkene ikke var merket fra leverandøren. Mailboksen var igjen full og igjen hadde crewet fått oppgitt tidspunkt for lydsjekk i stedet for tidspunkt for get-in.
Derfor tok Crescat utfordringen med å skape en forenklet hverdag for alle som jobber med kultur- og konferansearrangementer. De gikk løs på oppgaven med å sikre at hver enkelt person som er involvert til enhver tid har riktig, oppdatert og relevant informasjon.
Matteo Blomberg Ghini og Jørgen Iden er gründerne bak Crescat.