–Messen var veldig bra, og IBC er en velsmurt organisme på alle måter. Vi holdt rundt 60 demonstrasjoner, fikk over 50 relevante oppfølgingspunkter og gjennomførte 13 møter vi booket i forveien, forteller Hauge som har utviklet et fildelingssystem for film og tv-serier.
IBC (International Broacast Convention) er regnet som verdens mest innflytelsesrike media og teknologimesse. Med mer enn 55 000 deltagere og 1700 utstillere av det nyeste nye innen medieteknologi er den årlige messen i Amsterdam et viktig sted å være for mediebransjen.
Sterk norsk tilstedeværelse
Store norske medieselskaper er alltid godt representert i Amsterdam. Gjennom klyngen NCE Media og VIS Mediekuben har nå også dørene åpnet seg for oppstartsselskaper fra Bergen og Norge. Som SYNQ.
– Det som er positivt med IBC er at man treffer utrolig mange relevante personer på ett sted! Når man kombinerer dette med en paraply organisering med Media City Bergen forsterkes denne effekten ytterligere, forteller Hauge.
SYNQ er medlem av oppstartsprogrammet VIS Mediekuben og det er gjennom dette medlemskapet de har fått tilbud om å stille ut løsningen sin i det store felles utstillingsområdet for selskaper som til daglig holder til i Media City Bergen.
–Vi ønsker å legge til rette for at norske oppstartsselskaper kan få vise seg frem. IBC er en viktig arena for medieteknologi og dermed for våre medlemmer. Det er kjekt at SYNQ er fornøyd med utbytte av sin deltagelse, sier Ove Gjelsvik som har ansvaret for VIS Mediekuben. Og fortsetter:
–Vi er allerede i gang med å planlegge neste års IBC og norske oppstartsselskaper som er interessert i å delta må gjerne ta kontakt med oss allerede nå.
Tar med seg verdifulle erfaringer
Gjengen i SYNQ har hendene fulle etter årets messe, men har med sine ferske erfaringer allerede begynt å tenke på neste års IBC.
–Vi jobber nå med å få alle oppfølgingpunktene inn i vår salgspipeline og få på plass nye møter. Til neste år vil vi nok jobbe enda mer med å booke møter i forkant, det er den viktigste erfaringen vi tok med oss. Om man har mulighet bør man prøve å “piggybacke” på noen med en etablert salgs og distribusjonskanal, avslutter Hauge.