Hopp til innhold
VIS logo Logo for VIS
Visinnovasjon.no > Aktuelt > – Butikkene går mot sin egen død ved å kutte i bemanningen
Etter å ha testet løsningen i åtte varehus, blant annet her i Åsane, ville XXL ha systemet til Sander Ripman Seim i Aimy i alle varehusene sine. Foto: Dag Hellesund

– Butikkene går mot sin egen død ved å kutte i bemanningen

Sander Ripman Seim i Aimy har utviklet et system basert på kunstig intelligens, som gjør at butikker kan optimalisere bemanningen. Han advarer butikker mot å kutte i bemanningen i dårlige tider.
01.12.2020

Seim har mange års erfaring fra butikk- og restaurantbransjen, og jobbet som salgsleder frem til 2018 i et selskap som drev med timeregistrering. Det var da han fikk ideen til å optimalisere planleggingen av bemanning i butikker, og sluttet i jobben for å satse alt på oppstartsselskapet Aimy.

– Jeg er en selger av natur, og hadde ikke særlig mer enn en post-it-lapp med ideen da jeg gikk ut for å finne utviklere, forteller Seim.

Fikk utviklerne med på eiersiden

Disse fant han i Globus AI, et knippe flinke utviklere, som tidlig så potensialet i kunstig intelligens og maskinlæring. Globus AI går for å være blant de beste i landet på feltet, og de hadde så stor tro på ideen til Seim at de ble med på eiersiden i Aimy.

– Det var veldig greit, for da ble prosjektet litt deres også, sier Seim.

Aimy fikk også en avtale med sportskjeden XXL, som ga selskapet tilgang til tre år med data fra kassesystemet, timeregistrering og kundetellere fra åtte pilotvarehus i Norge og Sverige. Deretter gikk Aimy i gang med å bearbeide dataene.

Kutter for mye i ansatte

Målet for Aimy er å forutse hvor mange ansatte som bør være på jobb til enhver tid. Systemet kan gi optimaliserte bemanningsplaner ett år fram i tid, som sikrer butikkene størst mulig inntekter. Seim har funnet at det er oftere at butikksjefer underbemanner, enn at de overbemanner.

– Det er en langt større oppside ved å bemanne opp på kritiske tidspunkt, enn på å bemanne ned når det er lite kunder, sier han.

Og nå under koronaepidemien er det en feil som går igjen:

– Vi ser at det handelsnæringen ofte gjør galt i dag er at de kutter i bemanningen, for det er det enkleste de kan gjøre for å spare penger. Men ved å kutte i ansatte går de mot sin egen død. Service er et av de få trumfkortene fysiske butikker har i dag.

Når butikkene kjører kampanjer, blir det ofte satt inn ekstra bemanning. Men periodene før og etterpå bommer de oftere på, som når folk kommer inn igjen i butikken for å bytte kampanjevarene.

Kan bruke værmeldinger til å forutse besøk

Det er ingen grenser for hvilke faktorer som kan implementeres og medvirke kalkulasjonene til Aimy Predictions, som systemet heter. Eksempelvis kan værprognoser kan legges inn i kalkulasjonen, for været påvirker hvor mye vi handler. Ved ustabilt vær er det flere som bruker tiden på kjøpesentre enn dersom det er stabilt godt eller dårlig.

– Vi kan også måle hvor mange som går forbi butikken din, hvor mange som går inn, og hvor mange som kjøper noe. Om mange går forbi må du kanskje gjøre noe med utstillingen, og hvis konverteringsraten på de besøkende er for dårlig, må du gjerne oppbemanne.

Ofte har butikksjefer prøvd å styre etter å få høyest omsetning per arbeidstime. Men det fører ofte til underbemanning.

– De store kundene venter gjerne, men alle småfiskene faller gjennom, de som bare skal ha en energidrikk og et sokkepar. Kunder går ofte ikke tilbake til en butikk der de har fått dårlig service, sier Seim.

Ruller ut i 90 varehus

Etter å ha jobbet frem og justert løsningen hos åtte XXL-varehus, har XXL-ledelsen valgt å innføre Aimy Predictions i hele konsernet, og dermed får rundt 90 varehus i Norge, Sverige, Finland og Østerrike tilgang til systemet.

Aimy har vært en del av startup-miljøet til VIS, og fått hjelp og støtte med forretningsutviklingen. Både BAN Bergen og Innovasjon Norge har bidratt med finansiering på rundt fire millioner kroner, og selskapet har allerede begynt å tjene penger. Systemet er unikt i sitt slag og har vært meget kostbart å utvikle siden Aimy har måttet lage veien selv. Seim sier derfor at finansieringen fra tidliginvestorene har vært kritisk for at det nå ser ut til å lykkes.

– Vi jobber med å gjøre systemet enda mer skalerbart, slik at vi kan levere tilsvarende suksesshistorier som med XXL nå. Vi ønsker å gjøre det med enda noen store bedrifter først, og ser etter 2-3 kjedekunder til, forteller Seim.

Kan tilpasse opplæring etter salgsprestasjon

Ambisjonen er å utvikle systemet videre, slik at det kan tilpasses andre brukere enn butikksjefer. For ledelsesnivået over har han tenkt å lage Aimy Visions, som gi overblikk. For den enkelte ansatte blir det Aimy Values, der de ansatte får gode tilbakemeldinger for jobben de gjør.

Å sørge for at de ansatte har riktig opplæring er også viktig.

– Vi kan se hvem som selger dårlig av en varegruppe, som for eksempel ski. Da mangler de gjerne den kompetansen de trenger, og kan få opplæring.

Nå som Aimy har tilstedeværelse i Norge, Sverige, Finland og Østerrike  gjennom XXL ser Seim på dette som ett springbrett for å utvide internasjonalt.


    ekspander_ikon_20x20_svartekspander_ikon_20x20ekspander_ikon_hvitfb_28x28footer_vislogo_167x85footer_vislogo_smallhopptil-pilinsta_28x28kollapse_ikon_hvitkvitpil_ikon_19x13linkedin_28x28logo_toppmeny_vis_logo_59x50nfr_merke_250x103nonameny_kvitpil_ikonraudpil_ikon_19x13search_iconsiva-partner_hoover_291x48siva-partner_liggende_291x48svart_dropdown_ikonsvartpil_ikonsvartpil_ned_ikontwitter_28x28