Hopp til innhold
Visinnovasjon.no > Aktuelt > Elever har lest 28 millioner sider i appen Lesemester under koronaepidemien
VIS logo Logo for VIS
Appen lesemester fikk nær tidoblet antallet brukere over natten på grunn av stengte skoler under korona-epidemien. Rune Vindenes tror at digitale læremidler kan bli tatt i bruk i langt større grad fremover.

Elever har lest 28 millioner sider i appen Lesemester under koronaepidemien

Før koronaepidemien kom hadde lese-appen Lesemester 250 skoler som kunder. Mens elevene har hatt hjemmeskole har over 2000 skoler registrert seg for bruk av appen, og elevene har per 5. mai lest 28 millioner sider.
13.05.2020

Mens koronaepidemien har ført til massearbeidsledighet og bråstopp i økonomien for mange bransjer, har det gitt en eksplosiv økning i markedet for digitale læremidler, såkalt edtech. Daglig leder Rune Vindenes i Lesemester AS tror dette er begynnelsen på en ny, digital hverdag i skolen, der stadig flere tar i bruk teknologi som hjelper og motiverer elevene til å lære. Appen gjør det gøy å lese mer og bedre.

Lærere kan følge utviklingen

Appen gir tilgang til over tusen bøker for barn og unge, fra mange forskjellige forlag. Barna kan blant annet samle lesepoeng, dele bøker med andre, lese med og uten lyd, og ta opp sin egen lesestemme. Det er litteratur tilgjengelig på både nynorsk, bokmål, samisk og engelsk. Lærerne får tilgang til statistikk over elevenes lesing, og kan dermed følge med på utviklingen.

Appen har vært tilgjengelig for skoler siden 2017, og fra oktober 2019 har den også vært tilgjengelig for privatmarkedet. De mange forlagene som deltar med bøker får sin del av inntektene.

Gikk gratis under korona-epidemien

Daglig leder Rune Vindenes gleder seg over at mange flere elever nå får oppdage lesegleden med appen Lesemester. Foto: Dag Hellesund

– Da koronakrisen kom var vi tidlig ute og tilbød tjenesten vår gratis, sier Vindenes.

Etter å ha nær tidoblet antallet leselystne barn over natten gikk det som det måtte:

– De første tre dagene med gratis lesing hadde vi perioder med nedetid. Men heldigvis har vi en veldig god teknisk stab som raskt tok hånd om problemet, sier Vindenes.

Selskapet har eksistert siden 2012, og produktet Lesemester har vært klart i markedet siden 2017. Selskapet har vært en del av VIS Startup Community i en årrekke, og hatt god nytte av dette.

Vil ha overgang til betalende abonnenter

Nå satser selskapet på å vokse:

– Vi er veldig avhengige av at skoler og kommuner kjøper tjenesten vår, slik at vi har likviditet til å tilby tjenesten vår fremover også, sier Vindenes.

Gratisperioden under koronaepidemien tok slutt 1. mai, og selskapet håper at svært mange leselystne barn blir med videre.

– Vi håper at mai og juni blir konverteringsmåneder for oss.

Det passer godt sammen med at regjeringen har gitt 140 millioner kroner i koronahjelp til digital satsing i skolen, blant annet for å styrke hjemmeundervisningen.

God markedsandel i vekstmarked

Markedet er stort, med over 600 000 elever som målgruppe. I grunnskolen er markedet for digitale læremidler i vekst, men det tar tid, blant annet på grunn av lærerne:

– Mange lærere er flinke og har god digital kompetanse. Men fortsatt er en del lærere usikre på digitale læremidler. Derfor er kompetansen blant lærerne en driver for utviklingen av markedet, forklarer Vindenes.

Mens det er mange tilbydere av digitale læremidler innen matematikk, har Lesemester langt færre konkurrenter.

– Vi så at posisjonen for lesing var ledig i markedet. Og nå har vi en okay markedsandel i et marked i vekst.

Lesemester har fått mye skryt fra brukerne, som setter pris på at elevene kan lese mer enn 1000 e-bøker, og at hele klasser kan lese den samme boken samtidig. Appen blir òg løftet frem på det statlige nettstedet theexplorer.no, som skriver om bærekraftige, norske bedrifter.

ekspander_ikon_20x20_svartekspander_ikon_20x20fb_28x28footer_vislogo_167x85hopptil-pilinsta_28x28kvitpil_ikon_19x13linkedin_28x28logo_toppmeny_vis_logo_59x50nfr_merke_250x103nonameraudpil_ikon_19x13siva-partner_hoover_291x48siva-partner_liggende_291x48twitter_28x28