Hopp til innhold
Visinnovasjon.no > Aktuelt > Koronakrisen har skapt et større behov for læringsspill
VIS logo Logo for VIS

Koronakrisen har skapt et større behov for læringsspill

Kristoffer Hundershagen, daglig leder i selskapet Eduplaytion, hadde planlagt lansering av mattematikkspillet «Numetry» ved skolestart til høsten, men i kjølvannet av koronakrisen har folk fått et helt annet behov for digitale løsninger og de ser behovet for å fremskynde prosessen.
08.04.2020

Med en allerede digitalisert hverdag føler Kristoffer Hundershagen at deres næring er lite berørt av koronakrisen. Snarere tvert imot.

—Vi ser at digitaliseringen i Norge har gått kanskje fire-fem år frem i tid i løpet av bare en måned, folk har måttet kaste seg rundt og det er et stort behov for gode løsninger – vi er mer sårbare enn vi tror, forteller Hundershagen.

Fullversjonen var planlagt lansert ved skolestart til høsten, men de jobber nå på spreng med å få ut en tidlig-tilgangsversjon allerede i vår.

 

Vil nå de som ikke synes matte er gøy

—Vi kjører en del aktiviteter underveis. Devlog-episoder på YouTube, live tegne-økter, «Q&A sessions», tegne-konkurranser, vi har elever med i hele prosessen så det skjer allerede en del ting nå som man kan benytte seg av, sier Hundershagen.

Numetry er et spill-univers med en spennende historie som er satt 200-300 år frem i tid. Her skal elevene løse mysteriet rundt en forsvunnet ekspedisjon ute i et avsidesliggende solsystem. Utviklet i samarbeid med erfarne matematikk-lærere og dyktige spillutviklere, korresponderer spillet med kompetanse- og læringsmål i fagfornyelsen. De har også samarbeidet med 12 skoler, blant annet Knappskog på Sotra der lærere og elever har vært med å ta del i utviklingen av spillet.

—Alle barn er ulike, og målet er å få med de som i utgangspunktet ikke synes matte er noe gøy. Med de riktige metoder kan man få de til å innse at matematikk egentlig ikke er så vanskelig – det må bare skje på deres premisser, forklarer Hundershagen.

Kan teste ut

Han påpeker at dette ikke er noe som skal fjerne alle problemer i skolen, men at det skal være et verktøy for både lærere, foreldre og elever. Gjennom et foreldre/lærerpanel kan man se hvilke mål eleven har oppnådd, mens elevene spiller seg gjennom historien – og læreplanen.

—I det vi holder på med, som er læringsspill, skapes en naturlig kontekst til emnet de lærer. De får alt inn gjennom spillhistorien, og mekanikken er matematikken i seg selv. Elevene får et genuint initiativ til å tilegne seg kompetansen og kunnskapen – fordi de vil videre i historien. Og dette er noe som skjer uten at de selv tenker over det, sier Hundershagen.

Numetry vil bli gjort tilgjengelig for både privat- og skolemarkedet, og han oppfordrer foreldre og lærere som syntes dette virket spennende til å ta kontakt. De vil da få tilsendt mini-spill de kan teste ut. Ved å registrere seg via skjemaet på nettsiden kan man også få tilsendt tilgang til tidlig-tilgangsversjon så snart denne er klar.

Fokus på markedsføring

—I den næringen vi er i er vi ganske heldige, men ingen er jo uberørt av situasjonen. I det store og hele, når vi ser ringvirkningene dette har for mange, så er vi en av de som er minst berørt, forteller Hundershagen.

Det kan likevel være utfordrende for et oppstarts-firma å hente kapital i en slik situasjon, men Hundershagen forteller at de har tatt sine forholdsregler også her.

—Vi har likevel gått gjennom våre kostnader og forsøkt å redusere så mye som vi kan dersom det skulle ta lengre tid å hente penger, men vi føler oss trygge og følger ting måned til måned, sier Hundershagen.

Konkurrerer ikke med Fortnite

Han sier at de ser et stort potensial i markedet, der andre aktører med lignende løsninger selger godt og har en svært stor brukerskare – både av foreldre og lærere.

Men det er selvfølgelig et tøft løp å selge uansett, det må markedsføres riktig. Der har vi en del strategier på hvordan vi skal nå ut og være unike – uten at jeg vil avsløre hva de er, legger Hundershagen til.

Han sier at de selvfølgelig ikke kan konkurrere med Fortnite eller andre såkalt AAA-spill, men det er heller ikke målsetningen. Han mener at elevene klarer å se at ulike spill har ulike formål.

Den handler bare om hvordan vi når de, som blir en viktig jobb fremover nå, avslutter Hundershagen.

 

 

 

 

ekspander_ikon_20x20_svartekspander_ikon_20x20fb_28x28footer_vislogo_167x85hopptil-pilinsta_28x28kvitpil_ikon_19x13linkedin_28x28logo_toppmeny_vis_logo_59x50nfr_merke_250x103nonameraudpil_ikon_19x13siva-partner_hoover_291x48siva-partner_liggende_291x48twitter_28x28