Hopp til innhold
VIS logo Logo for VIS
Visinnovasjon.no > Aktuelt > Solfrid Raknes winner of The Western Norway Regional Health Authority Innovation Award 2012

Solfrid Raknes winner of The Western Norway Regional Health Authority Innovation Award 2012

Psychology specialist Solfrid Raknes won the innovation award announced at the WNRHA's (Helse Vest) 10th annual Research Conference 18th of October. Solfrid won for having developed "Psychological First Aid Kit", and received NOK 100 000,- for this achievement. Psychological First Aid Kit is a self-help consept for children and youth teaching them the basic principles of cognitive theory to help them deal with emotionally challenging situations. The invention was commercialised by BTO in 2009, and has sold quite well since market introduction in 2010. August 2012 the product was launched internationally with market introduction in Sweden. Focus ahead is more efforts towards schools, kindergardens, athletics and culture schools, as well as market introduction in yet more countries.
19.10.2012

The jury argument states that the product is useful to society and may have great socio-economic importance by contributing to avoid psycological treatment that many people might need in the future. More information below in Norwegian.

Les hele saken på Helse Vest nettsider 

– Det er ei stor ære å bli tildelt prisen, og eg blei veldig glad då eg fekk beskjeden. Det er flott å løfte fram arbeidet som blir gjort for barn og unge som slit med psykisk helse. Vi har ei utfordring når det gjeld barn og unge som har problem med psykisk helse, og det er bra at helsefremmande arbeid og førebygging av psykisk helse blir sett pris på. Eg er veldig stolt, fortel ei glad Solfrid Raknes etter tildelinga av årets Innovasjonspris.

Enorm interesse, selger godt
Skrinene ble lansert februar 2010 og selges via norske bokhandlere. Barne- og ungdomsskrinet er blitt godt mottatt i markedet, og har fått mye oppmerksomhet både i aviser, tidsskrift, radio og på TV, samt en enorm interesse fra helsepersonell. Førsteopplag var utsolgt rundt ½ år etter lansering, og nye opplag trykket opp. Totalt salg lanseringsåret 2010 var på 1,3 millioner kroner. Salgstall for 2011 viste en god økning med totalt 1,8 millioner kroner. Det forventes å selge minst like mye i 2012. Med nye satsingsområder fremover forventes et kraftig løft.

Inn i skolen
Fokus fremover for barne- og ungdomsutgaven er videreutvikling og mer satsing mot skoler, barnehager, idretten og kulturskoler. Dale barne- og ungdomsskule har tatt ibruk konseptet som et pilotprosjekt i skolen, det jobbes nå med å få konseptet inn i alle skoler. Tidligere helseminister Anne Grete Strøm-Eriksen besøkte Dale barne- og ungdomsskule tidligere i høst, og fikk testet ut konseptet. – Dette har jeg troen på, uttalte hun da. Les oppslag fra helseministerens besøk

Lansering internasjonalt
Den første internasjonale utgaven av Psykologisk Førstehjelp ble en realitet våren 2012 da Gyldendal lanserte barne- og ungdomsutgaven i Sverige. Det arbeides med videre internasjonalisering og avtaler med internasjonale forlag. En versjon av Psykologisk Førstehjelp for de minste barna er også under planlegging.


    ekspander_ikon_20x20_svartekspander_ikon_20x20ekspander_ikon_hvitfb_28x28footer_vislogo_167x85footer_vislogo_smallhopptil-pilinsta_28x28kollapse_ikon_hvitkvitpil_ikon_19x13linkedin_28x28logo_toppmeny_vis_logo_59x50nfr_merke_250x103nonameny_kvitpil_ikonraudpil_ikon_19x13search_iconsiva-partner_hoover_291x48siva-partner_liggende_291x48svart_dropdown_ikonsvartpil_ikonsvartpil_ned_ikontwitter_28x28